staryweb-oldskauti.vlcata.eu

Dnes je:
Kronika

Novinky
Přecházíme na nový web! (31. 03. 2014)
Od zítřka už není tento web aktualizován - máme nový ....
dělička
MUŠINKA (24. 03. 2014)
se konala o víkendu v našem DBCB - Kikina a Bobina se jí účastnily ...
Šneci měli bezva družinovku (22. 03. 2014)
na kterou pozvali kluky, kteří do ŠESTKY nechodí ....
dělička
27.-27.2.2010 - tradiční táboření bez stanu na Malé Fatře

(Ondřej) Je to velká ostuda, ale dříve jsem se k tomu nedostal, a tak měsíc  po našem výletu píšu pár řádek o výborné akci pořádané Dazulem s podporou staryweb_oldskauti.vlcata.eu.

V lednu jsem obdržel e-mail od Michala Váši, že oldskauti pořádají tradiční zimní bivak na Malé Fatře. Tentokrát to vycházelo na poslední únorový víkend. Hodně mě to zaujalo a ihned začaly přípravy časové a materiální (výběr plusových bodů u rodiny atd…).

Čas plynul a přišel den „D“. V sobotu  8.00 vyrážíme směr Malá Fatra, nakonec ve čtyřech lidech Dazul, Irča, Michal, Ondřej.

(další fotky z této akce jsou zde a nebo klikni na velkou fotku :-))

Počasí po celou cestu nic moc, stále prší, v Karlovicích je trochu líp. Na zvednutí nálady  zastavujeme u konzumu za Razulou a kupujeme „Veselého verbíře“. Cesta rychlé utíká a za hodinku zastavujeme na parkovišti u Chaty pod vodopádem v Šútovské dolině.

Nálada se ještě zlepšuje, poté co déšť přechází ve sněžení. Obloha zatáhlá, kdoví co bude nahoře? Já s Michalem obouváme skialpové lyže a vyrážíme, Dazul s Irčou pěšky , backcountry běžky na batohu. Cesta údolím v pohodě, sněhu tak akorát ať nepoškrábeme spodek lyží, pod vodopádem dáváme pauzu na sváču a focení. Uhýbáme doprava a jdeme zužujícím se kaňonem. První skalku zdoláváme bez problémů směrem dolů, druhý úsek směrem nahoru už tak jednoduchý nebyl, nicméně taky jsme ho za vzájemné pomoci zvládli. Příště by nebylo na škodu vzít aspoň 10 m lana, repka o průměru 4 mm není ideál J. Pokračujeme dále bez problémů, trocha traverzu  a pomalu se dostáváme k naší odbočce pod Poludňový grůň. Ženské osazenstvo to až na jednu nehodu zvládlo dost dobře, nedokážu si představit naše polovičky.

Mezitím se počasí umoudřilo a přestalo sněžit, sněhu  přibývá, stoupáme vzhůru úzkým žlebem, jdou vidět první vrcholky Malé fatry. Za chvíli jsme na rozcestí , kde se musíme rozhodnout , který bivak použijeme. Původně zamýšlený míjíme a jdeme směrem k bývalé salaši ve výšce cca 1200 m. n. m.. Místo je parádně kryté proti případným lavinám. Naskýtá se nám nádherný pohled na panorámu  Stohu s Velkým Rozsudcem. Tady nahoře je pravá zima se vším všudy, nakonec se i počasí umoudřilo a obloha je úplně modrá.

Začínáme s přípravou místeček pro přenocování. Po zhlédnutí Dazulova „ hnízdečka lásky“ jsem se zastyděl, náš malý záhrab byl proti jeho na zasmání. Čas plynul, Dazul stále hrabal a my s Michalem připravili ohýnek, natahali dřevo a opekli  špekáčky. Obloha plná hvězd, bezvětří, výhled na Stoh úžasný.

Noc je za námi, trochu zima, příště to chce větší záhrab nebo stan. Balíme, posilňujeme se a čeká nás traverz  posledních 300 výškových metrů pod hřebenem k chatě Pod Chlebom, která je naším cílem. Svítí sluníčko a celkem svižně fouká, na hřebeni to nebude nic příjemného.

Konečně jsme u chaty, bezvětří , sluníčko, těžká pohodička. Ochutnáváme místní speciality a odpočíváme.

Nastává čas sestupu, Dazul s Irčou vyráží dolů a já s Michalem ještě nalehko stoupáme do Snilovského sedla, brzo to ale otáčíme, protože tam strašně fučí. Zastavujeme se zpět na chtě  pro bágly a pokračujeme po bývalé sjezdovce směr Šútovo. Na konci sjezdovky uhýbáme doleva na vrstevnicovou  a stále klesáme.

Zastavujeme u medvědích stop, které křižují naši cestu, zřejmě má hlad  hledá potravu. Po dalších dvou kilometrech  míjíme další stopy, radši  nezastavuju, jsou dvakrát tak veliké.

Nakonec se všichni potkáváme na začátku Šútova, Dazul zašel pro auto a s nádhernýma výhledama na hřeben Malé Fatry se vracíme domů.

Tak příští rok zase….

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Dazul) Ještě pár vět, které zaznívají v sestříhaném šestiminutovém filmu z této akce:

V únoru vyrážíme pravideně bivakovat do 1200 mn.n.m. na Malé Fatře.

Letos to dole, ve 470 m.n.m, vypadalo na těžké jaro a mírně pršelo, takže jsme sněžnice nechali v autě.

Nejobtížnějším úsekem sobotního výstupu bylo překonání soutěsky s ne úplně zamrzlým potokem.

Po opuštění romantické soutěsky začalo náročnější stoupání, které trvalo až do nedělního poledne.

Ve výšce 1200 m.n.m., na místě, kde před pár lety stávala opuštěná salaš jme začali ve sněhu vyhrabávat naše pelíšky a připravovat ohýnek. Tady už je skutečná zima se vším všudy.

Počasí je tady nahoře úžasné - máme před sebou nádherné panorama Stohu.

Vstáváme chvíli po té, co se rozednilo. Čeká nás překonání posledních 300 výškových metrů - po holém svahu Chlebu.

A tak svižně uvařit snídani, sbalit se a zahladit přebytečné stopy po našem bivakování.

A teď už poslední táhlé stoupání -  nejvěrnějším druhem je nám horský vítr a předjarní mrazík.

Každý z nás prožívá výstup po svém. Mužská část jej bere jako příjemnou procházku s báglem na zádech, ale pro ženskou část výpravy to je zatínání zubů při každém kroku. Včerejší nepříjemný pád se rozležel a převrácené koleno o sobě dává vědět.

Tak - konečně jsme za nejvyšším bodem naší výpravy. Od této chvíle nás čeká jen několikahodinový sestup do Šutova.

Jízda s plně naloženým báglem na zádech se možná zdá jako samozřejmost, ale ono to skutečně není tak lehké, jako to vypadá ve filmech. Při závěrečné etapě této akce měla navrch polovina účastníků na skialpech. Druhá polovina na baccountry bežkách šla raději pěšky a nebo lámala hůlky.